Bontrager WaveCel — революція в захисті велосипедиста

З кінця 80-х велоіндустрія просунулась дуже далеко вперед, але через дивні обставини засоби захисту застрягли в нетрях історії. За 30 років конструкція шолома з пінополістиролу майже не зазнала принципових змін. Багато тестів підтверджують, що шоломи за $30 та за $300 забезпечують майже однаковий рівень захисту — різниця в захисних якостях не перевищить поріг статистичного шуму. Тому лише три критерії будуть відрізняти шолом з десятиразовою різницею в ціні: це вага, якість фурнітури та вентильованість. На захист голови від удару вони ніяк не впливають.

В 1995 році спробу виправити ситуацію спробували двоє ентузіастів, один з яких — інженер, а інший — нейрохірург зі Швеції, який не з чуток знає про наслідки спортивних інцидентів. Результатом їхньої роботи стала відома всім система MIPS — пластиковий лайнер під куполом, який дозволяє голові провертатись всередині нього від удару по дотичній.

Фізика удару

Удар по дотичній — це наріжний камінь та причина переважної більшості всіх закритих черепно-мозкових травм. Прямі удари складають не більше 10% відсотків від загального числа велосипедних травм голови. Випробувальні стандарти шоломів враховують тількі прямі удари.

Якщо пінопластовий каркас шолома захищає голову від прямого удару і як наслідок, відкритої черепно-мозкової травми, то технологія MIPS покликана знизити ризик отримати струс мозку. Забігаючи наперед, скажемо, що MIPS виконує це завдання у кращому випадку на 45%. Якщо ви думаєте, що це велика цифра, то ви помиляєтесь. За думкою самого нейрохірурга, це плачевний результат, оскільки кінцевою метою його роботи є зниження ризику струсу до нульової позначки. За його словами, на даному етапі кращого досягти не вдається.

Що ж відбувається під час зіткнення? Струс мозку відбувається всередині черепної коробки. Мозок оточений спинномозковою рідиною, яка підтримує його в підвішеному стані та виконує легку амортизуючу функцію. Вона не дає битися йому об внутрішні стінки, коли ви трясете головою, але не більш того. Ця рідина не здатна компенсувати потужний удар, який райдер отримує, падаючи з велосипеда, причому, що цікаво, страждає не частина кори головного мозку, яка увійшла в контакт з внутрішньою стінкою черепа. Найбільші ушкодження отримує листок твердої мозкової оболонки, яка називається «серп мозку» та розташовується посередині між двома напівкулями. Справа в тому, що на відміну від популярної думки, мозок — це одна з найм'якіших субстанцій в тілі. По консистенції вона скоріше нагадує желе та реагує на різкий обертальний імпульс так само, як реагує, скажімо, шкіра обличчя боксера, який пропустив потужний удар в щелепу. Мозкова субстанція розтягується, скручується, стискається, знов розтягується — і так, поки кинетична енергія не буде погашена повністю.

Міцність пінопластового каркасу шолома ніяк не допомагає знизити магнітуду. Каркас може виконати хорошу роботу із захисту самого черепа від ушкоджень, але будучи твердим, він чудово передає кінетичний імпульс, змушуючи мозок з силою битися об внутрішні стінки черепа. Наслідки цього можуть бути плачевними.

WaveCel

Результатом чотирьохлітної дослідницької роботи стала система WaveCel від Bontrager. Вона являє собою тривимірну полімерну структуру дуже складної форми з програмованими зонами деформації, прямо як в бампері автомобіля.

Структура WaveCel зминається по-різному в залежності від спрямування удару. Вона може зім'ятись всередину себе від удару «в лоб», як пивна банка, або скластись за принципом доміно, запускаючи процес деформації сусідніх елементів в напрямі, який дозволяє загасити обертальний імпульс від дотичного удару. Всього процес зминання складається з трьох фаз: фази нахилу, фази складання та фази ковзання. Ризик отримання мозкової травми знижується до запаморочливих 1.2%. Це не опечатка.

Такий приголомшливий результат досягається за рахунок того, що склавшись, немов доміно, стінки WaveCel продовжують ковзати далі, дозволяючи голові провертатись всередині куполу шолома, що різко гасить передачу обертального імпульсу черепній коробці.

Таким чином, WaveCel виконує функції як лайнера MIPS (який не забезпечує порівняного рівня захисту), так і сотової структури Koroyd, яка нещодавно з'явилась на ринку і яка через характерну геометрію має проблеми з вентилюванням та не вирішує проблему поглинання обертального імпульсу. Шоломи, оснащені системою Koroyd, майже завжди оснащені лайнером MIPS. Завдяки унікальній конструкції, WaveCel не потребує додаткових лайнерів та забезпечує чудову вентиляцію для катання в спекотні літні дні.

Шолом з системою WaveCel виглядає як і будь-який інший звичайний шолом з пінополістиролу. Пінопласт утворює зовнішній каркас з вентиляційними отворами та декоративною інмолдовою накладкою для естетики, а вже всередині куполу розташовано унікальний матеріал, який добре видно крізь щілини для вентиляції.

Тісно співпрацюючи з Політехнічним Університетом Вірджинії, Trek з гордістю повідомляє, що нова лінійка шоломів WaveCel у 48 разів ефективніше захищає від струсу мозку, ніж звичайний шолом з пінополістиролу, що відомий з глибин 80-х років минулого сторіччя і який продається й сьогодні в будь-якому спортивному магазині. Кожна модель в лінійці Bontrager WaveCel отримала рейтинг п'ять зірок від Університету Вірджинії.

Модельний ряд

На даний момент Bontrager пропонує чотири моделі, серед яких дві топових і дві середнього цінового сегменту. У США шосейний Specter WaveCel та міський Charge WaveCel пропонуються за $150, шосейний XXX WaveCel та трейловий Blaze WaveCel продаються за $300. У Європі ціна буде складати 150 та 250 євро.

Bontrager Specter WaveCel виглядає як типовий шосейний шолом з великими вентиляційними отворами, через які добре видно складну захисну структуру. Він оснащений магнітною застібкою Fidlock, храповиком BOA, світловідбиваючими елементами та пропонується в трьох розмірах (в розмірі М такий шолом важить 341 г).



Bontrager Charge WaveCel — це стильний закритий шолом з коротким козирком та захищеною потилицею, а також вузькими вентиляційними прорізами. В нього є магнітна застібка Fidlock, храповик BOA та можливість причепити задній ліхтар через кріплення Blendr. Вага — 428 г.



Bontrager XXX WaveCel — це модель, обрана командою Trek Segafredo на 2019 рік. Вона являє собою аеродинамічну конструкцію з великими вентиляційними отворами. Шолом в розмірі М важить 352 г.



Ну й нарешті трейловий шолом з великим знімним козирком Bontrager Blaze WaveCel пропонує безпрецедентний рівень захисту у форматі з величезними вентиляційними отворами, потужною потиличною частиною, храповиком BOA, застібкою Fidlock, кріпленням Blendr для ліхтаря та кріпленням для камери GoPro. Вага — 420 г.

Шоломи можна замовити у магазинах дилерів Trek

Оригінал статті на Pinkbike

 

Зворотній зв`язок